×

اطلاعات جستجو "Enter"فشار دادن

  • تاریخ انتشار : 1402/02/27 - 11:30
  • بازدید : 251
  • تعداد بازدیدکننده : 250
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
به مناسبت روز جهانی فشارخون؛

کاهش فشارخون 35 تا 40 درصد خطر سکته‌های مغزی را کم می‌کند

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: کاهش فشارخون حدود 35تا 40 درصد خطر سکته‌های مغزی و 20 تا 25 درصد خطر سکته‌های قلبی را کاهش می‌دهد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی به نقل از معاون امور بهداشتی، دکتر محمدرضا سهرابی ضمن گرامیداشت 17 می مصادف با 27 اردیبهشت‌ماه و روز جهانی فشارخون بر اهمیت  اطلاع‌رسانی و ارتقای سطح آگاهی جامعه درخصوص فشارخون بالا تاکید کرد.

وی با اشاره به شعار امسال این روز جهانی مبنی بر «فشارخون خود را دقیق اندازه‌گیری کنید» گفت: این شعار به مردم پیام می‌دهد که با اندازه گیری فشارخون و کنترل آن می‌توانند عمر طولانی‌تری داشته باشند.

تاثیر کاهش فشارخون در کاهش خطر سکته‌های قلبی و مغزی

وی فشارخون بالا را مهمترین عامل تاثیرگذار در آمار مرگ و میر ناشی از بیماری‌های قلبی عروقی برشمرد و افزود: شواهد نشان می دهد که کاهش فشارخون حدود 35تا 40 درصد خطر سکته مغزی و 25 تا 20 درصد خطر سکته‌های قلبی را کاهش می‌دهد.

به گفته وی گرچه بیماری فشارخون به راحتی قابل تشخیص است و درمان دارویی دارد اما در بسیاری از نقاط  جهان به میزان کافی شناسایی، درمان و کنترل نمی‌شود.

معاون بهداشتی دانشگاه بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت در سال 2019 گفت: فشارخون بالا حدود یک میلیارد و 300 هزار نفر از جمعیت 30 تا 79 ساله  را در جهان تحت تاثیر قرار داده است. این در حالی است که تقریبا نیمی از این افراد از بیماری خود مطلع نیستند.

وی افزود: براساس این گزارش در سال 2019 بیش از 10 میلیون نفر در جهان به دلایل مرتبط با فشارخون بالا جان خود را از دست دادند.

ابتلای 32 درصد ایرانیان بالای 18 سال به فشارخون بالا

دکتر سهرابی از ابتلای 32 درصد افراد بالای 18 سال در کشور به فشارخون بالا خبر داد و گفت: براساس نتایج پیمایش ملی بیماری‌های غیرواگیر در سال1400 تقریبا 61.5  درصد از افراد مذکور از بیماری خود اطلاع داشتند.

معاون بهداشتی دانشگاه با تاکید بر اهمیت شناسایی، مراقبت و درمان فشار خون بالا خاطرنشان کرد که اندازه‌گیری فشارخون در تمام مراکز خدمات جامع سلامت، پایگاه‌ها و خانه‌های بهداشت توسط پزشکان، مراقبان سلامت و بهورزان انجام می‌شود.

به گفته وی در این مراکز ارایه خدمات درمانی به بیماران مبتلا به فشارخون، مراقبت‌های بهداشتی و مشاوره تغذیه ارایه می شود.

رییس گروه بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشت نیز ضمن توصیه به افراد برای اندازه‌گیری فشارخون در منزل گفت:  اندازه‌گیری فشارخون در منزل باعث افزایش مراقبت‌ها شده است اما در این زمینه وجود دستگاه‌های سنجش فشارخون کالیبره با دقت مناسب ضروری است.

دکتر فاطمه نواییان در ادامه خاطرنشان کرد: تنها با یک بار اندازه‌گیری فشارخون نمی‌توان گفت که فرد مبتلا به فشارخون بالا است. برای تشخیص این بیماری ممکن است پزشک از شما بخواهد به مدت چند روز فشارخون خود را اندازه گیری کرده و یادداشت کنید و حداقل دو بار توسط پزشک ویزیت می شوید .

نکات مهم در هنگام اندازه گیری دقیق‌تر فشارخون

رییس گروه بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشت برای اندازه گیری دقیق‌تر فشارخون نکاتی را به افراد توصیه کرد که شامل موارد زیر است.

حداقل پنج دقیقه قبل از اندازه گیری فشارخون استراحت کنید.

از مصرف قهوه، سیگار، غذا و فعالیت بدنی شدید نیم ساعت قبل از اندازه گیری فشارخون پرهیز شود.

تخلیه کامل مثانه نیم ساعت قبل از اندازه‌گیری فشارخون انجام شود.

هنگام اندازه گیری فشارخون فرد نباید صحبت  کند .

هنگام اندازه گیری فشارخون پاها را روی هم نیندازید و دست را در امتداد قلب و روی یک تکیه‌گاه قرار دهید.

اندازه گیری فشارخون در همه افرادضروری است

دکتر نواییان در ادامه سخنان خود از عوامل غیردارویی موثر بر کاهش فشارخون به  کاهش وزن، اصلاح الگوی تغذیه، کاهش مصرف نمک، ترک دخانیات و الکل اشاره کرد.

وی  فعالیت بدنی منظم با شدت متوسط و حداقل روزی نیم ساعت (حداقل 150 دقیقه در هفته) و  آموزش کنترل استرس  و خواب کافی را از دیگر عوامل موثر بر کنترل فشار خون برشمرد.

دکتر نواییان با اشاره به نام دیگر بیماری فشارخون بالا با عنوان قاتل خاموش تاکید کرد: تمام افراد باید با اندازه‌گیری فشارخون از ابتلا یا عدم ابتلا خود به بیماری فشارخون بالا مطلع باشند و درصورت ابتلا به  فشارخون بالا حتما تحت درمان دارویی قرار گیرند.

  • گروه خبری : اخبار سلامت,اخبار مرکز
  • گروه خبری : 126756
کلمات کلیدی

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید

تنظیمات قالب