×

اطلاعات جستجو "Enter"فشار دادن

  • تاریخ انتشار : 1402/04/03 - 08:50
  • بازدید : 234
  • تعداد بازدیدکننده : 233
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه
آنچه باید درباره تغذیه در فصل گرما بدانید

آنچه باید درباره تغذیه در فصل گرما بدانید

عضو هیئت علمی دانشگاه بیان کرد: با شروع فصل تابستان و گرم شدن هوابه تدریج نیاز بدن به کالری کمتر می شود و همچنین بدلیل تعریق فراوان در بدن افراد، نیاز به آب، املاح و ویتامین ها بیشتر می شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه بیان کرد: با شروع فصل تابستان و گرم شدن هوابه تدریج نیاز بدن به کالری کمتر می شود و همچنین  بدلیل تعریق فراوان در بدن افراد,  نیاز به آب، املاح  و ویتامین ها بیشتر می شود.
به گزارش روابط عمومی، دکتر منصور رضایی عضو هیئت علمی دانشگاه و دکترای تخصصی علوم تغذیه و رژیم درمانی بیمارستان دکتر مسیح دانشوری گفت: با گرم‌تر شدن هوا از لبنیات و گوشت‌های کم چرب استفاده شود و در کنار آن بدلیل تعریق فراوان در افراد بدن نیاز به آب، املاح  و ویتامین ها بیشتر دارد. به همین دلیل، نیاز فراوان به آب را احساس می‌کنند و البته این احساس، برای افرادی که فعالیت بیشتری دارند نظیر ورزشکاران بیش از دیگران است. این افراد اغلب، باید به‌جای میوه از پوره ی میوه و سبزی های تازه استفاده نمایند.                         
دکتر رضایی افزود: افزایش میوه و سبزی های تازه فصلی(بنابراین کمپوت, اب میوه (صنعتی و خانگی) و یا میوه و سبزی خشک پیشنهاد نمی شود ) را بعلت آب , ویتامین, املاح و  فیبر فراوان بیشتر در سبد تغذیه خود قرار دهید.
وی با بیان اینکه وقتی هوا گرم است تعریق بدن زیاد می‌شود و اگر این آب و املاح از دست رفته جبران نشود برای بدن ضعف، سستی، بی حالی و کاهش آستانه تحمل و توجه  می‌آورد عنوان داشت: در کنار مواد قندی فیبردار که منبع آن همان میوه‌ها هستند غذا‌های پروتئنی گیاهی مثل دانه ها، مغزها، حبوبات و آجیل‌ها و پروتئنی‌های حیوانی کم چرب مثل تخم مرغ و لبنیات توان جسمی افراد را بالا می‌برد ضمن اینکه در فصل تابستان و گرما نباید غذا‌های پرانرژی و پرچرب استفاده شود و استفاده حداقلی از غذا‌های فراوری شده که نمک پنهان دارد داشته باشید.
این متخصص علوم تغذیه و رژیم درمانی بیمارستان دکتر مسیح دانشوری درخصوص پرهیز از تنقلات شورگفت: افراد باید در مصرف نمک و غذا‌های شور و تنقلات مانند چیپس شور، آجیل شور و… در فصل تابستان احتیاط نمایند. مثلاً در صورت مصرف بادام یا فندق، از انواع خام آن و به مقدار کم استفاده کنند.  نباید در مصرف آن ها زیاده‌روی کرد.
دکتر رضایی درباره پرهیز از سرخ کردنی‌ها و فست فود اذعان داشت: سرخ کردن، بو دادن و تفت دادن باعث  کاهش ارزش غذایی موادغذایی می‌شوند، بنابراین نباید در مصرف غذا‌های تهیه شده به این روش‌ها زیاده‌روی شود. همچنین همانطور که در بخش خوراکی‌های مضر و خطرناک صحبت شد با بطور جدی از غذا‌های آماده و مصنوعی و فست فود‌ها پرهیز کرد.
وی با بیان پرهیر از شیرینی جات تصریح کرد: در مورد شیرینی‌جات نیز به همین ترتیب است، نباید در مصرف شیرینی‌ها، شکلات‌ها و حتی شیرینی‌جات طبیعی مانند عسل، کشمش، مویز و میوه‌های شیرین مانند انجیر، نارگیل، موز، خربزه، آناناس و… در فصل تابستان زیاده‌روی شود.
همچنین پرهیز از مصرف افراطی گوشت‌های قرمز به دلیل داشتن انرژی، کلسترول  و چربی  زیاد باید کمتر مصرف شوند. همچنین گوشت پرندگانی مانند کبک، بلدرچین و... با حداکثر تنوع و حداقل مقدار مصرف شوند.
این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: با شروع فصل تابستان و گرم شدن هوا  به تدریج نیاز بدن به کالری کم می شود. پرهیز از غذا‌های با چربی و انرزی بالا  بنابراین از مصرف غذا‌هایی مانند فسنجان، گردو و کنجد نیز باید در این فصل کمتر مصرف شود.
وی درباره اینکه چه مواد غذایی برای فصل گرما و تابستان مفید هستند افزود: توصیه می‌شود در فصل تابستان از خنکی‌جات (مانند آب دوغ خیار، ماست، خیار و کمی نان، سبزیجات خنک مانند خیار، کاهو، کدو خورشتی (سبز)، گشنیز، اسفناج، ماست و اسفناج) استفاده شود.
دکتر رضایی درباره غذا‌های مناسب فصل گرما اذعان داشت: نوع غذا‌هایی که در تابستان مصرف می‌شوند، پختنی و آب‌پز باشد و غذا‌ها کباب و یا سرخ نشوند. مصرف غذا‌هایی مانند آش، سوپ، خورش سبزیجات که سبزی آن‌ها سرخ نشده باشد، حبوبات آن کم بوده، مقدار زیادی گوشت نداشته باشند، کمی ترش باشند مثلاً با غوره، آب‌غوره، آب‌لیمو، لیمو و نارنج تهیه‌شده باشند مخصوصاً سوپ جو و آش جو (به دلیل خنک بودن) بسیار مفید بوده و از بهترین غذا‌ها برای رفع عطش و حرارت بدن می‌باشند.
این متخصص تغذیه درباره میوه‌ها گفت: مصرف مرکبات و میوه‌جات ملس (بین ترش و شیرین) مانند زرشک و آب زرشک، شاه‌توت، تمشک، سیب ترش، آلبالو، گوجه‌سبز، انار، هلو، زردآلو، هندوانه و گریپ‌فروت بسیار مفید است.
سالاد‌ها: مصرف سالاد‌ها در این فصل بسیار توصیه می‌شود، مثل کاهو، خیار، آب‌لیمو همچنین خوردن ترشیجات در این فصل مفید است، به شرط اینکه ترشی خیلی تند نشده باشند و مصرف کافی آب، لبنیات مانند دوغ و ماست مفید است.
روی سالاد مصرفی از سس های خانگی (ترکیب ماست، روغن زیتون، آب لیمو یا آب نارنج و اندکی نمک و فلفل سیاه) به جای سس های کارخانه ای استفاده شود.
گوشت‌های مخصوص تابستان: مصرف گوشت‌های سفید نسبت به گوشت‌های قرمز در این فصل مناسب‌تر است. گوشت‌های سفید (مانند مرغ و ماهی) مخصوصاً ماهی که با داشتن ید، آهن روی سلنیوم، منیزیم و اسیدچرب ضروری امگا3 برای این فصل بسیار مناسب است به شرطی که خیلی سرخ نشده و ادویه‌جات تند نیز خیلی به آن اضافه نشود.
دکتر رضایی در خاتمه افزود: همانگونه که سبک زندگی افراد در فصول مختلف متفاوت است، غذا‌هایی که فرد در فصول مختلف می‌خورد نیز باید متفاوت باشند وگرنه بیمار خواهند شد استراحت کافی مایعات، آب فراوان و استفاده کمتر از روغن ها و چربی‌ها می‌تواند در فصل گرما توصیه کلی باشد.

  • گروه خبری : اخبار سلامت,اخبار مرکز
  • گروه خبری : 128178
کلمات کلیدی

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید

تنظیمات قالب